Spaarpotje voor begrafenis naar potverteerders
Willem-Jan Markerink
2012-11-23 20:16:13 UTC
WUZMAIL: Alles voor de potverteerders AMSTERDAM - Omdat de 90-jarige
moeder van lezer A. Hendriks elke maand een beetje spaarde voor haar
eigen uitvaart, heeft de Belastingdienst haar huursubsidie
teruggevorderd. "Welk een krankzinnig land is Nederland geworden, dat
iemand die spaart wordt gestraft en iemand die alles opzuipt, opvreet
of vergokt wél kan rekenen op huursubsidie!"
Mijn moeder van nu bijna 90 jaar oud heeft naast haar AOW een
pensioentje van nog geen 100 euro per maand. Tot voor kort woonde ze
in een seniorenwoning in Alphen aan den Rijn, gehuurd van Woonzorg.
Zij kreeg daarvoor huursubsidie.
Toen mijn vader 7 jaar geleden overleed besloot mijn moeder dat zij
haar eigen uitvaart wil betalen om niemand ten laste te zijn. Zij
zette vanaf toen 50 euro per maand op haar spaarrekening en kon dat
doen door geen geld uit te geven aan drank, sigaretten, mooie kleren
of uitgaan.
Vorige week kreeg zij van de Belastingdienst een vordering om over
2011 de huursubsidie van 3600 euro terug te betalen omdat zij 4700
euro op haar spaarrekening had!
Mijn broer heeft de Belastingdienst gebeld en gevraagd hoe dit kon en
of iemand dan niet meer voor haar uitvaart mocht sparen. Antwoord van
de ambtenaar: “Nee, maar als ze later tekort komt voor iets dan
springt de bijstand wel bij.”
Dus iemand die krap 50 euro per maand kan sparen wordt 300 euro per
maand gekort op noodzakelijke huursubsidie!
Zij heeft nu dus nog 1100 euro op haar spaarrekening; te weinig voor
een behoorlijke uitvaart.
Welk een krankzinnig land is Nederland geworden waar iemand die spaart
om later niemand ten laste te zijn wordt gestraft en iemand die alles
opzuipt, opvreet of vergokt wél kan rekenen op huursubsidie!
Blijkbaar wil de nivellerende en marxistische overheid dat iedereen
alles maar opmaakt en dan de hand gaat ophouden bij de bijstand!
Zij had 1 corrupte/potverterende uitvaart-verzekeraar moeten spekken met dat
geld.
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<***@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Nini
2012-11-23 20:24:57 UTC
[...]
Even wat commentaar lezen van mensen die ook verstand van belastingen en
aangifte's hebben en je kan weten dat dit verhaal niet helemaal klopt.

Je mag commentaar hebben op allelrei zaken in dit land en ook een aantal
zaken verkeerd vinde, dat vindt ik ook vaak, maar onterechte of onjuiste
zaken gebruiken in je strijd hierine maakt je ongeloofwaardig.
En dat is jammer.

Vr. GR.

Nini
bestweter
2012-11-23 21:18:08 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
[...]
Waarschijnlijk is haar spaarpotje van een zodanige omvang dat het boven
de vrijstelling van box 3 uitkomt.
Johannes
2012-11-24 01:13:37 UTC
[...]
Dit verhaal is niet geloofwaardig. Een zeker bedrag mag als resrvering
achter de hand worden gehouden. Reserveringen voor de eigen uitvaart, mits
afzonderlijk gehouden van de rest en alleen aan te spreken ingeval van
overlijden, mogen sowieso buiten beschouwing blijven. Het extra inkomen in
box 3 van zo een gering spaarpotje, indien al belast, zeer gering en de
belasting daarover nog minder. En hoe die broer met de Belastingdienst heeft
gecommuniceerd en het verhaal heeft doorgecommuniceerd, weet ik niet, maar
overledenen kunnen niet voor bijzondere bijstand aankloppen.
Zie verder ter ontnuchtering:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/inkomstenbelasting/box-3.

Wie hetzelfde overkomt als in het bovenstaande verhaal, moet direct bezwaar
maken bij de Belastingdienst (en niet een familielid "vragen laten
stellen").
Johannes
2012-11-24 01:25:37 UTC
Post by Johannes
[...]
Aanvullend:
deze 90-jarige wil de nabestaanden niet belasten met de kosten van haar
uitvaart. Maar misschien zitten de kinderen wel dik in de slappe was en legt
ze zichzelf nu op in armoede te leven om de kinderen een kostenpost uit te
sparen die voor die kinderen misschien wel amper een last zijn (zeker als er
meerdere kinderen zijn en de kosten verdeeld kunnen worden).
Als dat het geval is, kunnen de kinderen hun moeder wellicht adviseren
zichzelf van dat geld eens lekker te verwennen.

Constructies in testament of schenkingsakte om de kinderen zo een paar euto
aan erfbelasting (successierecht) te besparen, als de kinderen dat
nauwelijks voelen, maar moeder ervoor krom moet liggen, kunnen
maatschappelijk gezien ook beter achterwege blijven. Alle voorlichting uit
de notariële hoek, die alleen maar naar kale euro's als financiële
kostenposten kijkt en niet mede naar maatschappelijke waarden, ten spijt.
verpel
2012-12-09 02:15:42 UTC
[...]
Bericht van de OP zie ik niet meer rechtstreeks staan, maar zijn verhaal
klopt niet.
Van Belastingdienst/Toeslagen onderdeel huurtoeslag. Zie bij de
vermogensgrenzen voor de AOW. Op zijn slechtst (dus AOW plus een bepaald
bedrijfspensioen) mag men dan EUR 21.139 spaargeld hebben. Bij AOW plus
100 euro pensioen kom je vermoedelijk uit op een vermogensgrens van
35.131 euro maximaal.

4700 euro op spaarrekening zit daar dik onder. Daarom klopt dit verhaal
niet.
Er zal wel meer aan de hand zijn. Zoals een oude deurwaarder hier in
mijn straat ooit tegen me zei:
"De klant weet toch altijd meer dan ik"...

L.V.

Tekst Belastingdienst.nl/toeslagen:

In de tabel staat hoeveel vermogen u mag hebben om huurtoeslag te krijgen.

Uw situatie

Vermogen per persoon

U bent jonger dan de AOW-leeftijd

€ 21.139

U bent jonger dan de AOW-leeftijd en een alleenstaande
ouder. U kreeg van 1 juli t/m 31 december 2005 huursubsidie
bij een vermogen van meer dan € 20.300. In 2006 t/m 2012
kreeg u huurtoeslag en in 2013 hebt u recht op
alleenstaande-ouderkorting.

€ 42.278

U hebt de AOW-leeftijd en uw inkomen is niet meer dan
€ 14.302

€ 49.123

U hebt de AOW-leeftijd en uw inkomen is meer dan
€ 14.302 maar niet meer dan € 19.895

€ 35.131

U hebt de AOW-leeftijd en uw inkomen is meer dan
€ 19.895

€ 21.139