Bedrijfspensioen eerder laten ingaan.
pleerol
2010-06-24 17:27:34 UTC
Aangezien ik geen NG kon vinden over pensioenen, gebruik ik maar deze
twee NG's.

Van mijn voormalige werkgever heb ik nog een behoorlijk pensioen tegoed.
Nu wil ik de ingangsdatum op mijn 60ste zetten.
Dit is mogelijk en ze gaan een berekening maken.

Zitten hier nog financiële of belastingtechnische haken en ogen aan?
--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
Iedereen heeft gelijk, want niet iedereen IS gelijk.
Meer spreuken: http://members.home.nl/pleerol
Omnibus
2010-06-24 17:54:26 UTC
Post by pleerol
[...]
Geen andere dan dat je pensioenbedrag lager is naarmate je het
pensioen eerder laat ingaan. Maar wist je vast al.
En op het brutobedrag houdt de verzekeraar loonheffing en premie
Zorgverzekeringswet in. Let ook op dat de loonheffingskorting bij
meerdere inkomensbronnen niet meermalen wordt toegepast want
dan betaal je te weinig belasting en premies volksverzekeringen en
moet je het jaar daarop aardig wat gaan bijpassen bij je aangifte IB.
Richard
2010-06-24 17:58:16 UTC
Post by Omnibus
Post by pleerol
[...]
Belastingtechnisch wel.
Voor je 65e heb je andere belastingtarieven dan na je 65e.
Volvozeloot
2010-06-25 08:51:22 UTC
Post by Richard
Post by Omnibus
Post by pleerol
[...]
Dat klopt (uiteraard!). Of dat een reden is om een uitkering als deze uit te
stellen, is zowel een kwestie van een rekensom maken, alsook van afwegen van
de wellicht grotere behoefte die je er nu aan hebt. Na je 65e heb je immers
AOW en wellicht ook ander pensioen. Voor wie voordien slechts WW, IOAW of
bijstand heeft, kan dat een overweging zijn.
Richard
2010-06-25 15:57:24 UTC
Post by Volvozeloot
Post by Richard
Post by Omnibus
Post by pleerol
[...]
Je moet het meenemen in de berekening zodat je over de hele periode een
gelijkblijvende uitkering hebt. Liefst een geïndexeerde uitkering om
inflatie te corrigeren maar daarvoor moet je bij een verzekeraar zijn.
Dat zul je bij een doorsnee pensioenfonds niet halen.

Daarom moet je voor je 65e een hogere bruto uitkering hebben dan na je
65e om netto een gelijkblijvende uitkering te bereiken.
pleerol
2010-06-25 21:09:31 UTC
Post by Richard
Post by Volvozeloot
Post by Richard
Post by Omnibus
Post by pleerol
[...]
Ja, vanwege de verschillende belastingtarieven? Maar dat zal bij mij
niet het geval zijn en ook nog niet nodig.
Maar op mijn 65e wordt het nettobedrag dus wel hoger en dan is het nodig.
Er vanuit gaande dat de belastingtarieven niet gewijzigd worden, want je
weet het maar nooit......
Richard
2010-06-26 09:33:24 UTC
Post by Richard
Post by Volvozeloot
Post by Richard
Post by Omnibus
Post by pleerol
[...]
Waar het om gaat is dat de uitkering netto constant is. Om dat te
bereiken is de bruto uitkering, dus de uitkering die het fonds doet,
variabel.
Omnibus
2010-06-26 11:43:38 UTC
Post by Richard
Post by Richard
Post by Volvozeloot
Post by Richard
Post by Richard
Post by Richard
Post by Richard
Post by Volvozeloot
[...]
Dat is geen vanzelfsprekendheid hoor! Maar uiteraard is dat wel te regelen.
Net zoals je waardevastheid kunt regelen. Helaas gaat zo iets dan wel weer
af van de hoogte van de uitkering in absolute zin. De verzekeraar is
namelijk Sinterklaas niet..
Richard
2010-06-26 16:02:25 UTC
Post by Omnibus
[...]
Bij een verzekeraar kan de klant meedelen in de (beleggings-)winsten
zoals maatschappijwinstdeling. Dit is dan bovenop de gegarandeerde
uitkering.
Omnibus
2010-06-26 16:13:40 UTC
Post by Richard
Post by Omnibus
[...]
Dat is ook een mogelijkheid. Maar wel alleen als een maatschappij dat wenst
aan te bieden.
verpel
2010-06-27 10:33:01 UTC
Post by Volvozeloot
Post by Richard
Post by Omnibus
Post by pleerol
[...]
Inzake bijstand: als de pensioenuitkering lager is per maand dan de bijstand
waarop iemand recht heeft: de bijstand vult dan alleen maar aan: men heeft
recht op aanvullende bijstand en komt per saldo niet hoger uit dan het
geldende bijstandsniveau.
Als de penioenuitkering hoger is dan de geldende bijstand vervalt de
bijstand. Maar het kan in het laatste geval ook een overweging zijn om die
bijstandsuitkering maar te lozen, zeker op oudere leeftijd gezien hun veelal
zinloze re-integratietrajecten die m.n. voor ouderen veelal toch niet tot
betaald werk leiden.
Bij het hebben van WW is het scenario anders, maar gezien de duur van de WW
en de plannen tot verdere bekorting van de WW komt dan bijstand vaak ook
snel in zicht.
Hoe het zit bij de IOAW en extra inkomstn uit pensioen heb ik niet paraat:
even zoeken op internet.

L.V.
((R))
2010-06-28 16:48:52 UTC
Post by Richard
Belastingtechnisch wel.
Voor je 65e heb je andere belastingtarieven dan na je 65e.
Mwah, het verschil zit het hem in de premieheffing, maar goed....bandbreedte
berekeningetje erbij en je kunt er ff tegenaan he...

Gr!

Roy