Alleen ING en ABN AMRO hebben 'veel' geld uitstaan in Griekenland.
Willem-Jan Markerink
2011-06-16 18:21:12 UTC
'Weinig risico Nederlandse banken bij failliet Griekenland'
woensdag 15 juni 2011 13:55
Nederlandse financiële instellingen lopen maar weinig direct risico
bij een eventueel bankroet van Griekenland, omdat ze hun investeringen
het afgelopen jaar al sterk hebben teruggebracht.
Nederlandse banken hebben nog maar weinig geld in Griekenland
uitstaan
'De problemen in Griekenland worden alleen maar groter in plaats van
kleiner. De Europese aanpak werkt niet, maar Brussel is doof voor
kritiek.'
Lees ook het Elseviercommentaar van Jean Dohmen: Europese aanpak
Griekse crisis is zelf failliet
Dat blijkt uit een inventarisatie onder Nederlandse banken en
verzekeraars.
Alleen de banken ING en ABN AMRO hebben nog grote bedragen in
Griekenland uitstaan. ING bezat een jaar geleden nog voor 3 miljard
euro aan Griekse staatsobligaties, maar heeft dit teruggebracht naar
1,4 miljard euro.
Spoorwegen
ABN AMRO heeft ook 1,4 miljard euro aan Griekse investeringen gedaan,
maar dan in de vorm van kredieten aan overheidsbedrijven als de
Griekse spoorwegen. Verzekeraars Delta Lloyd en Aegon hebben
respectievelijk 120 miljoen en 5 miljoen euro in Griekenland
geïnvesteerd.
Franse banken lopen meer risico bij een eventueel bankroet van
Griekenland. Alleen al de bank Crédit Agricole heeft een belang van
24,5 miljard euro in Griekenland zitten.
De Amerikaanse kredietbeoordelaar Standard & Poor’s (S&P) maakte
dinsdag bekend dat Griekenland de laagste kredietwaardigheid ter
wereld heeft. S&P verwacht dat het land binnen twee jaar failliet zal
gaan als gevolg van de enorme schuldenlast.
Strop
Op dit moment voert Griekenland onderhandelingen met de EU en het IMF
over een tweede noodlening van 110 miljard euro. Volgens minister Jan
Kees de Jager (CDA) van Financiën moet Nederland in eigen belang steun
aan de Grieken geven.
Als de eurolanden de financiële hulp aan Griekenland staken en het
land daardoor in een financiële chaos belandt, kan Nederland volgens
De Jager een financiële strop van 'vele tientallen miljarden euro's'
tegemoet zien. Uit de inventarisatie van banken en verzekeraars blijkt
echter dat het verlies voor Nederland niet zo groot zal zijn.
Door Aline de Bruin
Ik mis alleen de component 'pensioenfondsen' & 'verzekeraars'....die zijn
al veel vaker 'gemasseerd' in de richting van dit soort waardeloze
leningen, of het nou Griekenland, Spanje/Portugal of Ierland betreft.
(en ondertussen een reeds failliet land als IJsland doodleuk blijven
leegplukken....hoezo 'zo de wind waait waait mijn jasje')

Aardig hedenavond, in de context van het pensioenstelsel: kritiek van
banken/DNB op de plannen, omdat daarin met te hoge rendementen wordt
gerekend....'hoog rendement betekent hoog risico, dus ook grote kans op
negatieve rendementen.'
Edoch schijnt dat alles geen *ENKEL* beletsel te zijn voor DNB/Nout-Walging
om diezelfde pensioenfondsen en verzekeraars richting bodemloze put
Griekenland te duwen.

Randdebielen Summa Cum Laude (of is dat meer Cumma Sum Laude? (klaarkomend
op de grootste som?))
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<***@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
2011-06-16 21:21:58 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
[...]
Som?

Dat woord kende ik nog niet. Vanavond eens uitproberen: "Schat, zuig jij mijn
som effe".
Willem-Jan Markerink
2011-06-17 02:31:19 UTC
Post by Michael
[...]
We hadden het hier natuurlijk wel over geld-geile bankiers, niet over
normale mensen.
(al las ik vandaag ergens dat bankiers de grootste schuinsmarcheerders zijn
van alle beroepsgroepen)

Enfin, misschien moet de taalkundige associatie dan meer in 'sommeren'
gezocht worden?....;))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Claas Compaan
2011-06-17 08:09:23 UTC
[...]
Ja, daar las ik laatst ook een artikel over. Niet zo vreemd dat naast
Manhattan de grootste hoerenbuurt van New York gelegen is, waar je alles
kunt krijgen om je opgedane spanningen te ¨lozen¨.
Willem-Jan Markerink
2011-06-17 11:46:23 UTC
Post by Claas Compaan
[...]
kunt krijgen om je opgedane spanningen te šlozenš.
Zou men daar ook specifieke fetish'es kennen die met munten of biljetten te
maken hebben?
Of geldtelmachines?
Of zo'n veer-belaste muntenhouder, iig bij de afdeling BDSM?

<KLATS>