Bedrijfsbeeindiging -> Pensioenering
Michael
2010-10-02 14:37:30 UTC
Een bedrijf (BV) heeft al enkele jaren geen activiteiten meer (behalve
beleggen van het vermogen) en is dus "kasgeld BV". Eigenaar (reeds 65+) wil
bedrijf beëindigen. In het bedrijf zit voornamelijk een pensioenreservering
en daarnaast een winstbedrag.

Simpelste oplossing lijkt dan:

1. Pensioenreserve afstorten bij verzekeraar tegen direct ingaande
periodieke uitkering

en

2. Resterend vermogen als dividend uitkeren.

Echter, ik vraag mij af of er geen betere mogelijkheden zijn. Vooral dat
"afstorten bij verzekeraar" stuit tegen de borst. Zijn verzekeraars de enige
waar dit geregeld kan worden.
Richard
Wat is er op tegen?
Michael
2010-10-03 08:54:47 UTC
Post by Richard
Post by Michael
[...]
Is niet relevant. Ik ben alleen benieuwd of er mensen zijn die andere
mogelijkheden kennen dan de weg via een verzekeraar.
Omnibus
2010-10-03 09:04:12 UTC
Post by Michael
Post by Michael
Post by Richard
Post by Michael
[...]
Ik vermoed dat de weg via een verzekeraar de enige weg is die
fiscaal wordt geaccepteerd.
Wellicht dat het ook mogelijk is dit via een pensioenfonds te doen.
Maar dan moet er natuurlijk wel sprake zijn van een bestaande
pensioenregeling en een toepasselijk pensioenreglement dat dit
mogelijk maakt.
Richard
2010-10-03 17:46:29 UTC
Post by Omnibus
Post by Michael
[...]
Er zijn in de Pensioenwet ook andere mogelijkheden genoemd onder
bepaalde voorwaarden.

Maar volgens mij is een verzekeraar het beste. Het hoogste rendement
met de minste kosten.