Incasso-fraude Academica/SOS-Pechhulp & ABN-AMRO (& categorische blokkade SEPA-incasso's!)
Willem-Jan Markerink
2012-03-04 01:06:56 UTC
Weer een subliem voorbeeld waarom ik mij met hand en tand blijf verzetten
tegen automatische incasso's en de etterige tegenhanger 'administratie-
kosten'.
Zelfs criminele instanties die ik nooit gemachtigd heb zitten met hun klauwen
aan mijn bankrekening.

Casus: SOS Pechhulp Academica

Aangemeld 2010, automatische afschrijving.
Zonder aankondiging bijkans verdubbeling premie in 2011
Per direkt terug laten boeken, en opgezegd.
Laf briefje terug 'opzegging moet 2 maand voor prolongatiedatum'.
(kolder, premieverhoging of voorwaardenwijziging is legitiem argument voor
opzegging)
4 laffe briefjes van zeur-incasso GGN, laatste in juni 2011, daarna diepe
stilte.
Eind februari 2012 worden die zwakzinnigen bij GGN opeens weer wakker, en
beginnen weer vrolijk van voren af aan.
En-passant boekt Academica ook opeens weer de nominale jaarpremie af.
En hup, weer terug laten boeken.

Crimineel tuig, criminele organisatie.

Btw, hoogst curieuze anecdote inzake Vitens/administratiekosten:

ipv een volle factuur verschijnt er dit kwartaal opeens 1 enkele acceptgiro,
in een kleinere envelop, waarbij de factuur zichtbaar verwijderd was, via de
perforatierand (die ook vroeger altijd standaard aanwezig was, tussen factuur
en acceptgiro, en dan in een A5-envelop).

Nou kan het zijn dat men een bizarre treiterige Umkehrschluss hanteert van
mijn argument waarom ik jaar-in-jaar-uit de administratiekosten (voorheen
'acceptgirokosten'!) weiger te voldoen, zijnde dat ik a) helemaal niet per
acceptgiro betaal, en b) dat lor dus ook helemaal niet nodig heb, c) laat
staan dat ik er voor wens te betalen.
Edoch, die *factuur* had ik wel graag in mijn administratie.
(formeel verdwijnt die acceptgiro richting bank, dus dan hou je zelf niets
aan administratie over)

Enfin, dat gaat Vitens toch weer ettelijke maanden betalingstermijn kosten,
want we gaan eerst toch wel eens fyntjes verzoeken om een normale factuur.

Ook aardig in deze context: Vitens verwijst in de onderhavige discussie naar
een zgn. gewonnen rechtzaak, waarin de (incasso- & administratiekosten-)
weigerende klant stelt dat hij, als zelfstandig ondernemer, zelf ten alle
tijde de volledige beschikking wenst te houden over zijn bankrekening en
betalingen. Daarop stelt de rechter dat dat alsnog probleemloos mogelijk is,
middels storneren/terugboeken.
Daarmee wordt mijn 'crash-concept' gelegitimeerd, namelijk alle automatische
incasso's laten binnenkomen op een aparte rekening, zonder de optie
credit/roodstaan, die je op nul euro zet en laat staan....elke incasso wordt
dan automatisch teruggeboekt, wegens onvoldoende saldo, daarna alsnog te
betalen op een zelfgewenst tijdstip (al dan niet na een herinnering, zeker
als er zonder dat geen factuur verschijnt....:)).
Let wel: de rechter kan hier niet hebben bedoeld dat er aan die herinneringen
alsnog apart administratiekosten ontleend kunnen worden, want daar ging die
hele rechtzaak nou net over.

En nog een kleine voetnoot inzake incasso's & SEPA:

Het criminaliteitsgehalte van ABN-AMRO wordt nog eens onderstreept door het
feit dat ik pas nu, tijdens het rondneuzen in mijn online bank-opties
'incasso', ontwaar dat ik SEPA-incasso's kan blokkeren (volledig, danwel op
datum danwel boven een bepaalde limiet).
Zulks had ik toch wel graag geweten ten tijde van de invoer van SEPA(-
incasso's).
En de vraag rijst gelijk waarom SEPA-incasso's *wel* geblokkeerd kunnen
worden (categorische danwel op datum/bedrag), maar normale incasso's niet.
Of moet de klant wellicht daarom alsnog blij zijn met het feit dat ook alle
nationale rekeningnummers tzt op de veel langere SEPA-codering overgaan, en
daarmee deze blokkering ook voor binnenlandse rekeningen beschikbaar komt?
Zelfs het online intrekken van *individuele* incasso-machtigingen is niet
mogelijk (laat staan generiek/categorisch)....daar moet zeker weer zo'n
antiek rood papiertje aan te pas komen, 'intrekking incasso-machtiging', per
post?
(hoogst merkwaardig dat het verlenen van die incasso-machting nooit zo'n
papiertje vereist)

PS: waarom ik die incasso's an sich de grootstmogelijke gruwel acht:
Probeer dat vanuit het verre buitenland maar eens recht te trekken, *als* je
het al op tijd in de gaten krijgt, en niet pas nadat de flappentap aldaar de
gelduitgifte weigert, omdat er meervoudig is afgeschreven/geincasseerd.
En dan bedoel ik ook *tijd* recht trekken, want die terugboeking kost ook
meer dan een dag tijd (waarom dat niet standaard in real-time kan is mij nog
steeds een groot raadsel), en al die tijd sta je dan in dat verre buitenland
zonder cash.
(bij mislukte pin-betalingen in restaurants kun je dan gaan staan afwassen)
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<***@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Izak van Langevelde
2012-03-04 02:14:15 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
Weer een subliem voorbeeld
Ben je boos?
Grinnikend door het leven...
Willem-Jan Markerink
2012-03-04 06:37:58 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Willem-Jan Markerink
Weer een subliem voorbeeld
Ben je boos?
Nee, eigenlijk wel tevreden, dat mijn principiele gelijk, inzake de criminele
samenzwering der banken, dermate fraai geillustreerd kan worden.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Izak van Langevelde
2012-03-04 15:26:03 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Laat ons jubelen...
Grinnikend door het leven...
Willem-Jan Markerink
2012-03-04 17:39:54 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Ik kon uw vreugd, danwel uw compassie terzake mijn mogelijke onverhoopte
getoorndheid, reeds van verre ontwaren.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Nico Coesel
2012-03-04 15:45:15 UTC
[...]
Daarom heb ik twee rekeningen: 1 waar alle incasso's op lopen en 1
waar het geld op binnenkomt en waar m'n pinpas aan hangt.
--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Johan Wevers
2012-03-04 19:48:52 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
Probeer dat vanuit het verre buitenland maar eens recht te trekken,
Ik weet niet hoe dat bij andere banken werkt maar bij ABN-AMRO kun je
dat gewoon via internetbankieren doen. Ook vanuit het buitenland, lukt
je zelfs nog vanuit het IIS. :-)
--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
Willem-Jan Markerink
2012-03-04 21:17:05 UTC
Post by Johan Wevers
[...]
Ja, en in elk *ver* buitenland kun je ook op elke hoek een internet-cafe
vinden, op elk uur van de nacht; en dat dan ook nog eens middels een
PC/verbinding die net zo betrouwbaar, integer en vooral fraudebestendig is
als de bank zelf.
(en die toegang dan niet alleen voor het rechttrekken, maar ook voor de
constatering zelf, anders dan middels een weigerende flappentap)

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Nico Coesel
2012-03-04 21:32:42 UTC
Post by Johan Wevers
[...]
Een laptop of tablet met een lokaal aangeschaft 3G simkaartje doet
wonderen.
Willem-Jan Markerink
2012-03-04 21:56:59 UTC
Post by Johan Wevers
[...]
Uw hang naar (en vertrouwen in) civilisatie is niet de mijne....

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Johannes
2012-03-04 22:58:44 UTC
Post by Johan Wevers
[...]
Ik denk niet dat je het snapt. WJM's probleem is niet dat je vanuit Norilsk
of Ouagadougou niet zou kunnen internetbankieren, maar dat je in het
buitenland zonder geld komt te staan als "thuis" je banksaldo laag is
geworden doordat ten onrechte geld van je bankrekening is verdwenen door een
ten onrechte gedane betalingsincasso of ten onrechte een (niet-bestaande)
machtiging is uitgevoerd. Dan geeft geen enkele geldautomaat nog geld, waar
ook ter wereld. Maar vanuit Tegucigalpa, Antananarivo of het midden van de
Kalahari kunb je dan niet even bij je bank binnenlopen.
Nico Coesel
2012-03-04 23:09:33 UTC
Post by Johan Wevers
[...]
Waarom zou je bij je bank moeten binnenlopen? Het enige wat ze
tegenwoordig op een bankfiliaal kunnen is uit jouw naam
internetbankieren. Kortom, met een mobiel apparaat + 3G simkaartje en
het 'rekenmachientje' voor de toegangscodes kun je overal ter wereld
je bankzaken regelen.
Johannes
2012-03-04 23:59:46 UTC
Post by Nico Coesel
Post by Johan Wevers
[...]
Je moet heel wat bij je hebben dan. En dan kun je ook een
klachtenafhandeling doen? Voordat je beltegoed op is of je belkosten
astronomisch zijn geworden? Of de batterij leeg?
En je hebt op wereldreis natuurlijk overal draadloze mobiele verbinding. Op
een stuurloos dobberend Italiaans cruiseschip enkele honderden kilometers
ten zuiden van de Seychellen (stroom uitgevallen), bij de Mursistam in
Ethiopië (bekend van hun lipschotels), op de zuidpunt van Jan Mayen (da's
gewoon Europa!) of als je op een etnografische expeditie de peniskokers aan
het inventariseren bent bij een pas "ontdekte" stam op Nieuw-Guinea.
In menig ontwikkelingsland valt meerdere keren per dag langdurig de stroom
uit (indien er al een stroomvoorziening is).
In de heilstaat Noord-Korea staat zelfs de doodstraf op het bezit van een
mobiele telefoon!
Nico Coesel
2012-03-05 01:32:13 UTC
Post by Johannes
Post by Nico Coesel
Post by Johannes
Post by Nico Coesel
[...]
Dat valt wel mee. Desnoods kun je ook een smartphone gebruiken.
Post by Johannes
klachtenafhandeling doen? Voordat je beltegoed op is of je belkosten
astronomisch zijn geworden? Of de batterij leeg?
De belkosten worden niet astronomisch. Je koopt *lokaal* een
prepaidkaartje. En wat valt er aan klachten af te handelen? Storneren
en klaar. Ik vraag me af of het uberhaupt mogelijk is om telefonisch
te storneren. En als het al kan, dan moet je allerlei toegangscodes
hebben en het nummer weten waarop de bank vanuit het buitenland
bereikbaar is. Met 2 rekeningen (inkomend en uitgaand) loop je nooit
het risico dat je ergens zonder geld staat door een foute of
onverwachte incasso.
Post by Johannes
En je hebt op wereldreis natuurlijk overal draadloze mobiele verbinding. Op
Dat zal je nog flink meevallen. In ontwikkelingslanden is het vaste
telefoonnetwerk vanwege de afstanden nooit tot echt van de grond
gekomen. Mobiele telefoons zijn voor veel mensen daar wel betaalbaar
mede omdat telecombedrijven niet hoeven af te schrijven op hun vaste
net.

Ik ben recentelijk in Azie geweest en internet via een 'GSM' dongle
werkte sneller, eenvoudiger, beter en goedkoper dan iedere (Wifi)
internetverbinding die ik ooit in een hotel heb gebruikt.
Post by Johannes
[...]
Je hebt 56 dagen om te storneren. In veel landen mag je niet eens zo
lang verblijven zonder eerst een uitgebreid visum aan te vragen.
Post by Johannes
In menig ontwikkelingsland valt meerdere keren per dag langdurig de stroom
uit (indien er al een stroomvoorziening is).
Voor nog geen 8 euro los je dat op:
http://www.dealextreme.com/p/solar-powered-500mah-rechargeable-portable-emergency-power-with-phone-adapters-3-led-light-40173
Willem-Jan Markerink
2012-03-05 02:14:33 UTC
Post by Nico Coesel
Post by Johannes
Post by Nico Coesel
Post by Johannes
[...]
Nope, er zijn ook kortere varianten.
(ik heb het niet over de 'on-storneerbare' zoals loterijen en eenmalige
schriftelijke machtigingen (als nood-oplossing bij kadukke pin-systemen in
supermarkten & Co))
Ooit ontdekt bij graaiers van het Kadaster (die gingen van een kostenloos
abonnement ('mits de losse producten/info-aanvragen middels automatische
incasso gemachtigd worden' (KvK doet dat idem)) opeens over op een betaald
abonnement, en gebruikten die machtiging uiteraard ook daarvoor....nix
terugboeken na 5 dagen (oid).

De ratterigheid schuilt uiteraard in het feit dat jij van de buitenkant
niet fatsoenlijk kunt zien welke machtiging welke storneringstermijn heeft.
Post by Nico Coesel
In veel landen mag je niet eens zo
lang verblijven zonder eerst een uitgebreid visum aan te vragen.
Pff, kost luttle duiten meer, en weinig tot geen extra toelichting (zelfs
niet voor landen als China).
Post by Nico Coesel
Post by Johannes
[...]
Volgens mij voedt je daar geen GSM-zendmast mee hoor.

(voor 20 euro heb je overigens al iets van 4000mAh)

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Johannes
2012-03-05 10:27:00 UTC
Post by Nico Coesel
Post by Johannes
Post by Nico Coesel
Post by Johannes
Post by Nico Coesel
[...]
Je gaat er maar van uit dat iedereen heeft zo'n ding heeft. En ook nog bij
zich heeft, dat dat ding het doet, dat de batterij niet leeg is, dat er een
goede verbinding is, dat het beltegoed niet opraakt (en de belkosten niet
astronomisch worden vanuit Oost-Timor bijvoorbeeld). En dat je bankfiliaal
vervolgens ook nog eens netjes doet wat je wilt (storneren en een klacht in
behandeling nemen)?
En dat ook nog eens de plaatselijke autoriteiten met obsessieve
spionageangst van een land waar je bent, moeilijk kunnen doen als je zo'n
ding bij je hebt, vergeten we dan ook maar. In Noord-Korea riskeer je er
zelfs de doodstraf mee. Maar ook in andere landen kunnen de autoriteiten
zeer geprikkeld reageren als je mobiele communicatieapparatuur bij je hebt.
Of bepaalde websites/e-meiladressen hebben geblokkeerd.
Post by Johannes
[...]
De storneringstermijn bij Nederlandse banken is op 1 november 2009 verlengd
van 30 dagen naar 8 weken. Dit geldt voor alle machtigingen, op enkele zeer
specifieke uitzonderingen na, zoals loterijen (anders zou iedereen die geen
prijs heeft, het geld voor zijn lot kunnen terughalen).
De rattige valutering (het "even" achterhouden door banken van over te
boeken bedragen, om er zo zélf rente over te vangen) is vanaf die datum
verboden (maar daar is wat op gevonden: bijna geen enkele bankrekening geeft
tegenwoordig nog rente op de betaalrekening).
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Johan Wevers
2012-03-05 16:45:10 UTC
zo'n ding bij je hebt, vergeten we dan ook maar. In Noord-Korea riskeer
je er zelfs de doodstraf mee.
Dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan een onterechte incasso.
Willem-Jan Markerink
2012-03-05 18:49:57 UTC
Post by Nico Coesel
Post by Johannes
Post by Nico Coesel
Post by Johannes
[...]
Nee, dit was echt 5 dagen, geen 30 of 56.
Kan me ook geen verschil tussen particulier en zakelijk voorstellen in deze
context.
Weet niet of ik van destijds van eea ook een uitdraai gemaakt heb, of zelfs
maar heb kunnen maken (niet alle (zakelijke) telebankpakketten zijn even
printvriendelijk, anders dan print-screen).

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
peter
2012-03-05 11:06:12 UTC
Post by Johannes
[...]
In al je genoemde voorbeelden kun je ter plaatse helemaal geen geld
opnemen met je bankpas uit een geldautomaat, en weet je dus helemaal
niet dat je bankrekening leeggehaald is. Dus je schept een probleem
dat niet bestaat.
peter
Willem-Jan Markerink
2012-03-05 18:55:36 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Dat probleem ontstaat dan vanzelf na landing buiten NK.
Uiteraard na 56 dagen verblijf.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
2012-03-05 19:46:35 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
En hoe vaak zit jij 56 dagen in Noord-Korea? Wellicht moet je daar gaan wonen
want dan heb je al die problemen niet.
Willem-Jan Markerink
2012-03-05 20:41:54 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Ik schetste slechts 1 Murphiaans scenario.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
2012-03-05 20:45:09 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
E dat is inderdaad het enige wat jij aan een stuk door zit te doen. Klagen,
klagen en klagen over hypothetische situaties die niemand met een beetje
gezond verstand ooit zal meemaken.

Kortom, je bent een grote aansteller en fantast.
Willem-Jan Markerink
2012-03-05 20:59:51 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Tja, dan moet je ook ABS en airbags afschaffen.
Overkomt je toch nooit.
Verzekering idem.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
2012-03-06 09:02:04 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Waarmee je treffend bewijst een fantast te zijn en alleen maar te willen
klagen ter wille van het klagen.

Je gedraagt je gewoon als een klein zeurend kind wat nooit tevreden is.
Willem-Jan Markerink
2012-03-06 18:15:22 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Ik zou zeer tevreden zijn met banken die niet klakkeloos in mijn
bankrekening laten graaien.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
Daar heb je dan eerst toestemming voor gegeven.
Willem-Jan Markerink
2012-03-07 14:39:47 UTC
Post by peter
[...]
Da's nou net de crux: die *destijdse* toestemming had er momenteel nooit
meer mogen zijn, zeker niet in het jaar na de toenmalige betwiste
opzegging.
En *als* die dan nu toch nog bestaat, dan zou het wel heuuuuuuul erg fyn
zijn als ik die toestemming/machtiging met *nog* meer eenvoud kan intrekken
dan ik hem destijds heb verleend, dus online.
En sowieso zou er een drempel-bedrag moeten bestaan, waarboven de
machtiging automatisch vervalt, cq de incasso faalt....dat potentieel
totaal ongelimiteerde graaien is de ultieme gotspe, waar alleen Murphy lol
aan heeft.
Merk op: bij SEPA kan zo'n selectieve blokkering *wel*, in hoogte en in
tijd!

De vraag is juridisch trouwens ook wat de
status/rechtmatigheid/geloofwaardigheid is van zo'n *eventuele* vermelding
op de zwarte lijst, als de verzekeraar het jaar daarop doet alsof er niets
aan de hand is, en de reguliere betaling/jaarpremie opnieuw doodleuk
afschrijft.
Je kunt niet klant en bedrag samen afschrijven....

Btw, ik meen dat Johannes schreef dat er geen inzage mogelijk is in die
zwarte lijst....maar dat moet dan een wel zeer inofficiele lijst zijn,
anders valt'ie toch gewoon onder de WBP, cq is onder die titel opvraagbaar?

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
2012-03-07 16:51:19 UTC
Post by Michael
[...]
Jij moet het erg moeilijk hebben in dit leven. Heb je er weleens aan gedacht
eruit te stappen?
Willem-Jan Markerink
2012-03-07 23:59:44 UTC
Post by Michael
Post by Michael
[...]
Helaas, je zult een andere vacature moeten zoeken om zelf in te kunnen
stappen.
Maar langs de zijlijn is ook leuk hoor.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Marten Hoffmann
2012-03-09 16:40:22 UTC
Post by Michael
Post by Willem-Jan Markerink
Ik zou zeer tevreden zijn met banken die niet klakkeloos in mijn
bankrekening laten graaien.
Daar heb je dan eerst toestemming voor gegeven.
Dat is niet geheel waar. Ik heb ook (vele, vele jaren geleden)
meegemaakt dat er iets werd afgeschreven waarvoor ik nooit toestemming
had gegeven. De bank retourneerde het geld onmiddellijk, maar de
afschrijving had aanvankelijk wel plaatsgevonden.
--
Mvg,
Marten
FrankD.
2012-03-09 17:41:26 UTC
Post by Marten Hoffmann
Post by Michael
[...]
Zoiets kan altijd een enkele kaar gebeuren maar sommige
'wereldreizigers' doen alsof alle onheil continu gebeurt en dat alles
wat mis gaat subiet bij hen mis gaat en uiteraard terwijl ze met hun
constante 'wereldreis' bezig zijn.
Willem-Jan Markerink
2012-03-09 19:24:46 UTC
Post by FrankD.
Post by Marten Hoffmann
Post by Michael
[...]
Murphy heeft aan 1x genoeg.

Waarbij het terugdraaien van een toenemend aantal aan kleine onterechte
afschrijvingen ook nog eens pure werkverschaffing is, zeker vanuit dat
buitenland.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
2012-03-09 18:36:12 UTC
Post by Marten Hoffmann
Post by Michael
[...]
Dus 1 keer gebeurd en niet iets wat normale mensen dagelijks overkomt. WJM
gedraagt zich alsof alles wat fout kan gaan ook fout gaat en hem dan allemaal
overkomt.

Belangrijkste is dat als iemand op reis gaat dan moet hij zich tegen een
aantal calamiteiten indekken.
Willem-Jan Markerink
2012-03-09 19:22:21 UTC
Post by Marten Hoffmann
Post by Michael
[...]
Inmiddels heeft zich alweer een nieuwe variant aangediend, al heb ik die al
ooit al eens eerder langs zien komen:

TNT-Post schrijft, op de machtiging van een postbus-abonnement, ook
doodleuk uiterst vage naheffingen portokosten af, a 7 euro (joost mag weten
voor welk poststuk, of zelfs maar in welke richting, cq wie er wat waar
heeft verzonden).
(en da's qua incasso-principe dus precies andersom dan het Kadaster, die
hadden een machtiging voor product-aanvragen/aankopen, maar niet voor een
abonnement)
Uiteraard wordt deze afschrijving weer rigoreus teruggeboekt, en als het
mij goed heugt volgt er dan binnenkort een sneu briefje om dat alsnog
handmatig te betalen, met als dreigement dat er anders in het vervolg niet
meer zal worden doorverzonden bij te weinig porto.
Nou, *doe* dat dan, graaiende zakkenwassers.
(PS: de aankondiging/factuur van deze afschrijving, per brief, beslaat maar
liefst 3 volle pagina's, maar geen letter over het hoe/wat/waar (nog net
wel het wanneer), alleen een vage rij nummers, zonder enige referentie of
navraagmogelijkheid/website)

En ik weet gloeiend zeker dat er bij die incasso-machtigingen een
duidelijk/structureel onderscheid bestaat tussen periodieke (abonnement) en
eenmalige/individuele machtigingen (per aankoop), dus dit is in alle
richtingen domweg misbruik van het systeem.
(eea bepaalt volgens mij ook dat verschil tussen 30/56 & 5 dagen)
(bij loterijen en handgeschreven eenmalige machtigingen (supermarkt/pin-
storing) zelfs niet/0)

Tuig van de richel, banken voorop.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
2012-03-09 20:19:03 UTC
Post by Marten Hoffmann
Post by Michael
[...]
Jij hebt het duidelijk heel erg druk met storneren dat ik me afvraag of je
niet beter met Usenet kunt stoppen dan houd je wat meer tijd over voor andere
zaken dan het plaatsen van al je bedroefde 'Lieve Mona' berichten.
Willem-Jan Markerink
2012-03-10 02:40:50 UTC
Post by Marten Hoffmann
Post by Michael
[...]
Dat ik u met Mona aan zou willen duiden, of zelfs maar lief zou vinden,
berust op 1 ernstig misverstand.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
FrankD.
2012-03-05 08:42:03 UTC
Post by Johan Wevers
[...]
En dat probleem is simpel op te lossen:

1. Storneren van de betaling.
2. Zorgen dat e bij dergelijke exotische reizen voldoende geld op je
rekening hebt.
3. Meenemen van 2 CC's.

En zo zijn er nog wel wat voorzorgsmaatregelen die iemand kan nemen.
Johannes
2012-03-05 10:48:48 UTC
Post by FrankD.
Post by Johan Wevers
[...]
Ja, leuk als je er in verband met je wereldexpeditie achter komt dat ineens
je bankrekening leeg is en je dan de oorzaak nog niet weet (je staat voor
een weigerende geldautomaat) en die geeft geen betalingsoverzichten. Met het
risico dat je al te laat bent als je de oorzaak weet of dat je vanuit het
verre buitenland niet zomaar kunt storneren.
Post by FrankD.
2. Zorgen dat e bij dergelijke exotische reizen voldoende geld op je
rekening hebt.
3. Meenemen van 2 CC's.
Dat kan sóms helpen, Maar los nog van het feit dat zelfs één creditcard ook
geld kost, en je een BKR-registratie oplevert: jij denkt dat je daarmee
overal kunt betalen? In een groot internationaal luxehotel gaat het meestal
nog wel, maar zeker bij de locals in een ontwikkelingsland is dat echt en
probleem. Maar zelfs in Nederland en Duitsland. Al eens geprobeerd in
Nederland bij de Aldi met Visa te betalen? Of op de markt? Of bij de slager?
Of in het cafetaria?
Hoe wou je dat dan doen in Ethiopië of Laos of in dat schattige inheemse
dorpje in het Amazonegebied?

Niet overal waar men wél cc's accepteert, zal ook elke cc welkom zijn. Ik
heb me zo laten vertellen dat, bijvoorbeeld, Amerikaanse firma's, zoals
American Express, in Cuba niet eens worden geaccepteerd (ook niet hun
reischeques).
Post by FrankD.
En zo zijn er nog wel wat voorzorgsmaatregelen die iemand kan nemen.
Aanbevolen literatuur:
"Olivier Blunder, deel 32: de Foetsiepoen Archipel".
Nota bene: geschreven in opdracht van een bank (Crédit Lyonnais)!
peter
2012-03-05 11:00:49 UTC
Post by Johannes
[...]
Dit is allemaal niet erg relevant. Het gaat immers niet om betalen,
maar om een situatie waarin je geld wilt opnemen bij een geldautomaat
maar ontdekt dat je rekening leeggehaald is. Het enige wat je dan
hoeft te doen, is je creditcard pakken en met dat pasje geld trekken.
Probleem opgelost.
peter
Omnibus
2012-03-05 11:02:25 UTC
Post by Johannes
Post by Johan Wevers
[...]
Of bij Albert Heijn of C1000? Heel erg raar, terwijl je in beschaafde
landen vrijwel overal (en vooral bij supermarkten!) met je cc terecht
kunt. Sterker nog het betalen met pinpas is een erg typisch Nederlands
fenomeen, in het buitenland wordt zo'n ding meestal gezien als cc en kun
je hem alleen als zodanig gebruiken. Als je geluk hebt, Want zelfs in
een buitenland dat we nog amper als buitenland beschouwen (omdat het
België is en men er een soort van Nederlands spreekt), kun je met veel
Nederlandse betaalpassen helemaal niet terecht. Probeer er b.v. maar
eens 's nachts te tanken. Het zal je verrassen.
Ceteris paribus
FrankD.
2012-03-05 11:38:54 UTC
Post by Johannes
Post by FrankD.
[...]
Als je een "wereldexpeditie" begint dan ben je zelf er voor
verantwoordelijk om alles goed te organiseren. Dus ook zorgen voor
alternatieven zoals een 2e (en voor jou 3e, 4e en 5e) bankrekening.
Post by Johannes
Post by FrankD.
[...]
Nehoor, alleen als je niet maandelijks volledig betaald of zo'n
armeluis CC neemt die je zogenaamd gratis krijgt.

: jij denkt dat je daarmee
Post by Johannes
overal kunt betalen? In een groot internationaal luxehotel gaat het meestal
nog wel, maar zeker bij de locals in een ontwikkelingsland is dat echt en
probleem.
Wederom, als je geld zat hebt voor een "wereldexpeditie" dan heb je
ook geld zat om jezelf op zulke problemen voor te bereiden. Neem
gewoon wat spiegeltjes en kraaltjes mee.

Post by Johannes
Nederland bij de Aldi met Visa te betalen? Of op de markt? Of bij de slager?
Of in het cafetaria?
Wat zielig. Jij hebt geen pinpas?
Post by Johannes
Hoe wou je dat dan doen in Ethiopië of Laos of in dat schattige inheemse
dorpje in het Amazonegebied?
Wederom, de "wereldreiziger" moet zich op alles voorbereiden en niet
de verantwoording voor zijn problemen bij een ander leggen. Hebben ze
jou nooit geleerd om verantwoordelijk voor je eigen daden en
beslissingen te zijn?
Post by Johannes
[...]
Ik schreef toch "2 CC's". Iets wat elke wereldreiziger zich kan
permitteren. Of dacht je dat jouw GSMetje ook overal werkte?
Post by Johannes
Post by FrankD.
En zo zijn er nog wel wat voorzorgsmaatregelen die iemand kan nemen.
"Olivier Blunder, deel 32: de Foetsiepoen Archipel".
Nota bene: geschreven in opdracht van een bank (Crédit Lyonnais)!
Dat is nu net jouw probleem. Je neemt de air van een "wereldreiziger"
aan maar komt niet verder dan het lezen van strips en het verzieken
van usenet met je ongebreidelde en vooral domme gecopieer. Zelfs
correct knippen ben je niet toe instaat.
peter
2012-03-05 10:56:22 UTC
Post by Johannes
[...]
Als je op reis bent moet je natuurlijk niet afhankelijk zijn van één
geldbron. Dus zorg dat je een positief saldo hebt op je
creditcardrekening, dan kun je altijd geld opnemen als je bankrekening
leeg is geroofd. Bij Visa krijg je gewoon 2,75% rente bij een positief
saldo >€ 500, dus daar moet je niet over zeuren.
En houd altijd een paar honderd euro in contanten in reserve. Die
euro's willen ze overal ter wereld graag hebben.
peter
Johannes
2012-03-05 16:29:03 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Zeker. Zie
Mobiele telefoons zijn overigens ook in trek:
Michael
2012-03-05 18:36:47 UTC
Post by Johannes
Post by peter
Post by Johannes
[...]
http://www.blogonlyapartments.com/wp_images/pickpockets-barcelona.jpg.
http://www.niceandimportant.com/newnew/wordpress/wp-
content/uploads/2009/09/we
Post by Johannes
ll-meant-thieves.jpg.
En al die dingen gebeuren ook hier dus is irrelevant voor de
"wereldreiziger".
Willem-Jan Markerink
2012-03-05 18:54:30 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Zelfs in China staren bankbediendes er vaak naar alsof ze water zien branden.
(en verwijzen je dan panisch afwerend naar de volgende bank, ad-infinitum)

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
FrankD.
2012-03-05 19:45:23 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Ja, weet je zeker? Ik was eind 2010 in China en daar deden ze
helemaal niet moeilijk ongeacht hoe je wilde betalen.
Willem-Jan Markerink
2012-03-05 20:41:15 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Binnen de touristische paden krijg je wellicht zelfs het wisselgeld terug
in euro of dollar....:))
Daarbuiten zul je toch eerst op zoek moeten naar een bank, en blijkbaar
hebben/krijgen niet alle banken daar een vergunning om buitenlands geld te
wisselen.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
peter
2012-03-05 20:13:09 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Doe niet zo raar man. Ik ben in steden geweest waar geen buitenlander
kwam maar het bankpersoneel is daar echt niet achterlijk (net zo min
als de rest van de bevolking trouwens), en dan zouden ze niet weten
wat de euro ( of de dollar) is? Lamenielache.
peter
Michael
2012-03-05 20:27:53 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
WJM heeft maar 1 doel en dat is klagen over van alles wat er in zijn ogen
allemaal fout is en dat vooral tijdens onmogelijke omstandigheden die zelfs
hij nog nooit meegemaakt heeft of ooit zal meemaken.
Willem-Jan Markerink
2012-03-05 20:54:44 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Onterechte incasso's en 5-daagse storneringstermijnen zijn zeer wel
mogelijk, al het overige is slechts een kwestie van Murphy.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
2012-03-06 09:03:15 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Vreemd dat al die dingen jouw en jouw alleen overkomen. verder heeft niemand
er ooit last mee.

Je bent dus gewoon een fantast zeg maar would-be Baron von Munchhausen. Maar
je haalt dat nivo absoluut niet.
Willem-Jan Markerink
2012-03-06 18:15:50 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Je hoopte er wel op, he?

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
ReneO
2012-03-14 20:32:33 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Het is jammer dat jwm zijn kosten van zijn internetabonnement niet laat
terugboeken (storneren wordt het allang niet meer genoemd), dan waren we van
zijn geklaag en gezeik op internet af. Zeiken om het zeiken.
De hele wereld heeft het gedaan in zijn ogen, en het ligt nooit aan hemzelf.
Willem-Jan Markerink
2012-03-15 00:25:19 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Ik hecht zeer aan fraaie Teutonismes....:))

ipv 'Ausweis bitte!' heet het dan 'Storno bitte!'....:))
Post by ReneO
dan waren we
van zijn geklaag en gezeik op internet af. Zeiken om het zeiken.
De hele wereld heeft het gedaan in zijn ogen, en het ligt nooit aan hemzelf.
Inmiddels kan mij blijkbaar geen van jullie vertellen of dat nogmaals
incasseren, nota bene bij storno van de klant, banquair ueberhaupt
toegestaan is, cq een zelfstandige legitieme grond tot klacht oplevert.

Btw, die bank-ratjes zijn toch nog wel slim bij die SEPA-incasso
blokkade....'niet mogelijk bij zakelijke rekeningen', verschijnt er
doodleuk bovenaan de pagina (met een niet bepaald groot/duidelijk
lettertype, en een error levert het iig ook niet op, want de opdracht wordt
gewoon verzonden)
Nou, daar ben je dan als zakelijke klant weer mooi klaar mee, kan er alsnog
naar hartelust gegraaid worden.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Michael
2012-03-15 08:22:14 UTC
[...]
Mooi zo!

Prima dat jij het lid op de neus krijgt. Je bent een querulant van de ergste
soort. Eentje die klaagt uitsluitend om het klagen.

Hoop dat de dag komt dat elke provider jou weigert. Zijn we gelijk van een
hoop Internet vervuiling af. Enige wat jij doet is troep overal neerplempen.
Willem-Jan Markerink
2012-03-15 18:55:09 UTC
Post by Michael
[...]
Hoop doet leven, knul....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
bestweter
Kunnen gaat niet altijd gepaard met willen.
Willem-Jan Markerink
2012-03-15 18:54:36 UTC
Post by ReneO
[...]
Bij sommigen neig ik eerder naar 'altijd niet'.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2012-03-05 20:52:50 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Nou, verstaan doen ze het iig zeer zeker niet, pas als je hen er 1 onder de
neus douwt begint het te dagen, maar dan nog twijfelen ze tussen dollar en
euro....:))
(gelukkig kun je dat dan weer netjes aankruisen op het 4-voudige formulier
(2x vooraf, nadat je een kaartje getrokken hebt, en in de grote wachtruimte
hebt plaats genomen, en 2x nadat zich achter de balie 2-3 man tegelijk op
deze interessante casus heeft gestort....:))
(1 chef, en 1-2 voetvegen)

En achterlijk is dat bankpersoneel wel degelijk, cq wordt men als zodanig
beschouwd/vertrouwd door het hogere kader, anders laat je niet ook losse,
enkele biljetten, van omgerekend 10ct, door de geldteller ratelen.
Of muntjes van 0,1ct, die uit een verfomfaaid blikken doosje uit het jaar
nul gepeuterd worden, om het bedrag exact passend te maken....'laat maar
zitten' helpt niet, als het blikje leeg blijkt te zijn, en de voetvegen
naarstig op zoek moeten naar nieuwe voorraden (waarschijnlijk in een dikke
kluis met tijdslot....:))

Prachtig theater, dat wel, maar de titel efficient of intelligent zou ik er
niet voor willen gebruiken.
(zal wel met een paranoide politiestaat samenhangen, dat men elkaar ook
onderling tot op het bot wantrouwt, en liever tig keer te vaak
controleert/administreert/archiveert, als dat er iemand met 1ct teveel de
deur uitloopt....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2012-04-02 07:36:18 UTC
Post by peter
Post by Johannes
[...]
Hier nog even naadloos krikkrekkrak wat ik bedoel:
(vonwegen niet achterlijk)

http://www.nuzakelijk.nl/nuhi-bunyak/2741172/bankzitten.html
xxxxxxxxxxxx
Bankzitten
Uitgegeven: 15 februari 2012 07:47
Laatst gewijzigd: 15 februari 2012 07:47
Over het algemeen ben ik behoorlijk positief over mijn leven hier in China.
Ik heb respect voor de ontwikkelingen hier en kijk meestal met een glimlach
naar bepaalde, voor mij vreemde, aspecten van de Chinese cultuur. Maar er is
één ding dat mij regelmatig bijna tot waanzin drijft.

Door Nuhi Bunyak

Banken. Instellingen die je een paraplu lenen en hem terugvragen zodra het
begint te regenen. Ik was er in Nederland al geen fan van en dat is er hier
niet beter op geworden.

Eén van de eerste dingen die me opviel toen ik twee jaar geleden in China
aankwam, was dat op vrijwel ieder kruispunt in de stadscentra de vier
hoekpanden – vaak meer dan twintig verdiepingen hoog – in beslag genomen
worden door banken. Nu weet ik waarom. De gekmakende inefficiëntie van de
Chinese banken creëert de noodzaak voor veel, heel veel kantoorruimte.

Formulier

“Excuses, kunt u dat formulier nog een keer invullen?”, zegt de balie-
medewerkster met de nodige schroom – ze kent me inmiddels.

“Waarom?”

“Kijk, u heeft hier iets gecorrigeerd, dat mag niet. Op het formulier mogen
geen verbeteringen worden aangebracht.” Van achter het duim-dikke glas wijst
ze naar het punt waar ik de pen van het papier heb gehaald en ietwat
onzorgvuldig weer heb neergezet.

Eenvoudige transacties

De moed zinkt me in de schoenen. Ik sta al veertig minuten voor dat glas voor
drie eenvoudige transacties: wat euro's in Renminbi wisselen, een betaling
doen en wat contant geld opnemen. Iedere keer wanneer ik die bank binnenloop
is het raak, dus ook deze keer. Foutje gemaakt, formulier opnieuw invullen.

Hetzelfde formulier als de vorige keer gebruiken, nee hoor, het formulier is
gewijzigd. Geld overmaken uit Europa? “Gebruik dit nummer...” wordt me
verteld. Waarop het geld niet aankomt. Naast de ineffeciëntie is het de
onvoorspelbaarheid van het proces waar ik slecht tegen kan. Betrouwbaarheid
en voorspelbaarheid zijn belangrijke zaken wanneer het op bankieren aankomt.

Karakters

Mijn vriendin kijkt me vragend aan. Zij is er altijd bij omdat de meeste
formulieren in karakters moeten worden ingevuld. Karakters schrijven is een
foutgevoelig proces, zelfs voor Chinezen, zodat ook zij regelmatig iets
opnieuw moet invullen.

Ze probeert in te schatten hoever ik inmiddels ben gevorderd in het verliezen
van mijn geduld. Ook zij kent me. Ik heb haar beloofd niet meer te
argumenteren en zeker mijn stem niet meer te verheffen. Dat helpt namelijk
niet, sterker nog, het werkt averechts. De 'drones' achter de balie doen ook
maar hun werk en van een schreeuwende buitenlander schrikken ze behoorlijk.
En dan is het helemaal gedaan met het zoeken naar een handige oplossing.

Tegenwoordig loop ik naar buiten en steek een sigaret op of ik ga binnen op
één van de banken zitten, haal diep adem en tel tot tien. Of tot honderd als
het nodig is. En laat mijn vriendin de rest afhandelen.

Negen handtekeningen

Voor de drie transacties vul ik vijf formulieren in en zet ik uiteindelijk
negen handtekeningen. Twee daarvan zijn niet de mijne maar vervalsingen van
die van de ontvanger van de betaling die ik doe. Omdat ik anders die betaling
niet gedaan krijg.

Mijn paspoort wordt twee keer gekopieerd. Na een dik jaar bij dit filiaal van
de Bank of China te bankieren denk ik dat ze inmiddels een heel kabinet
kunnen vullen met kopieën van mijn paspoort.

Nuhi Bunyak is ondernemer en essayist in het zuiden van China. Zijn bedrijf
South China Management Solutions participeert in de horeca en adviseert
Chinese en Westerse ondernemingen. Hij is bereikbaar op ***@gmail.com
xxxxxxxxxxxx

(ook zijn overige collumns, allemaal over China, zijn een aanrader....:))