betalen begrafenis van arme familieleden?
Massimo
2009-12-19 06:36:43 UTC
Hallo,

Ik ben al wat ouder en leef van een karig inkomen. Ik heb 2 broers die
dat ook doen en de oudste broer heeft geen begrafenisverzekering en
eigenlijk is zijn inkomen, een uitkerinkje ook te klein om zo'n
verzekering te betalen. Met de jongste heb ik vrijwel geen contact
maar het is goed mogelijk dat ook hij niet verzekerd is. Geen van
beide hebben een (vaste) partner.

Ik heb gehoord dat als een niet-verzekerd iemand overlijdt dat dan de
nabestaanden voor de kosten moeten opdraaien. Ik kan me toch moeilijk
verzekeren tegen *zo'n* risico? Mijn inkomen is te gering om de
begrafenis van een ander te betalen; ik kom al met veel moeite rond.
Heb geprobeerd de oudste broer ervan te overtuigen dat hij zich toch
maar moet verzekeren maar ik begrijp wel dat dat bij zijn huidige
inkomen erg veel gevraagd is.

Hoe kan ik me tegen een onverwachte 'bom' van zo'n E.6000,00 indekken?

Massimo
Fred
sociale dienst gemeente.
Massimo
2009-12-19 23:40:26 UTC
Post by Fred
Post by Massimo
[...]
Ik heb nu juist gehoord dat de Gemeente de kosten verhaalt op de
naaste familie.

Massimo
Fred
2009-12-19 08:33:41 UTC
Post by Massimo
[...]
hoe oud is u ?

ik 50 bij MONUTA VERZEKERINGEN NV
10,13 per maand 5000 verzekerd met index.

https://internet.monutanet.nl/MonutaNetInternet/MaintainApplicationINT?prod=1001&dialoog=aanvraag&tp=
kijk is
Massimo
2009-12-19 23:47:30 UTC
Post by Fred
Post by Massimo
[...]
Dat doet er niet toe want het gaat erom dat mijn broers niet verzekerd
zijn...

Oudere broer is 67 jaar en jongere broer 58.
Post by Fred
ik 50 bij MONUTA VERZEKERINGEN NV
10,13 per maand 5000 verzekerd met index.
Dat lijkt me zelfs voor mijn broers wel te doen.
Post by Fred
https://internet.monutanet.nl/MonutaNetInternet/MaintainApplicationINT?prod=1001&dialoog=aanvraag&tp=
"Op dit moment is Monuta Uitvaartzorg en -verzekeringen bezig met het
verbeteren en vernieuwen van MonutaNet en/of haar centrale systemen.
Hierdoor is MonutaNet tijdelijk niet bereikbaar. Onze excuses voor dit
ongemak."

Maar bedankt voor de link. Ik ga er later naar kijken.
Post by Fred
kijk is
Massimo
Joep van Daalen
2009-12-19 08:53:07 UTC
Post by Massimo
Hoe kan ik me tegen een onverwachte 'bom' van zo'n E.6000,00 indekken?
Je hoeft je helemaal niet in te dekken. De begrafenis van je broer wordt in
principe betaald uit zijn erfenis, dus je hoeft tzt alleen de erfenis te
verwerpen om niet verantwoordelijk te worden gesteld voor de
begrafeniskosten wanneer die hoger zijn dan de erfenis. Dat kan dan een
bedragje kosten bij de notaris (ordegrootte 100 euro). Let wel, je erft dan
helemaal niets, ook niet de persoonlijke (familie-)bezittingen.
Als er geen erfgenamen die de erfenis aanvaarden zal de gemeente de
begrafenis regelen, kosten kan ze verhalen op partners, kinderen en soms
ouders maar niet op broers of zussen.
De regie van de uitvaart wordt in zo'n situatie uiteraard wel bepaald door
de gemeente, als je dat niet wilt of toch graag de erfenis wilt aanvaarden
dan zul je er moeten voor zorgen dat je tzt de begrafenis wel kunt betalen.
Bijvoorbeeld door ervoor te sparen of door zelf een begrafenisverzekering
voor je broer of een levensverzekering op het leven van je broer af te
sluiten.
Joep
Massimo
2009-12-19 23:50:43 UTC
Post by Joep van Daalen
Post by Massimo
[...]
Dank je voor je uitgebreide en een volledige indruk makende antwoord!
Ik heb verder geen vragen meer. :-)

Massimo
Menno
2009-12-20 10:21:58 UTC
Post by Massimo
[...]
Stel je stoffeliijk overschot ter beschikking aan de wetenschap.
--
Met de vriendelijke groeten van Menno oet Grunnen

Een dutje achter het stuur is soms van eeuwige duur
Maximilien Robespierre
2009-12-22 09:14:34 UTC
Post by Menno
Post by Massimo
[...]