Groene kaart
Willem-Jan Markerink
2012-02-17 00:01:13 UTC
Ga ongeveer medio maart tot november naar Spanje op vakantie met de
caravan. Nu heb ik voor Spanje een groene kaart voor de auto en
caravan nodig. Mijn auto verzekering heeft als vervaldatum 1 mei, heb
al geprobeerd om deze datum te wijzigen
maar omdat het een collectieve verzekering ( gemeente ) is dit niet
mogelijk.
Dus eigenlijk heb ik van 1 mei tot 1 november geen groene kaart voor
auto en caravan in het buitenland.
Nu is dat al een aantal jaren opgelost door de verzekering om de
groene kaart tot 1 november te laten lopen.
Maar dit jaar willen ze daar niet meer aan beginnen.
Nu zit ik met het probleem dat ik straks een aantal maanden zonder
geldige groene kaart rijd.
Misschien weet iemand op dit forum een oplossing voor een jaarlijks
terugkerend probleem.
Alvast bedankt voor eventuele reacties,
Anton
Formeel is die groene kaart, binnen de EU, helemaal niet meer nodig,
sinds 2003 oid (niet-tegenstaande overijverige & gemakzuchtige
dienders).
Zou me meer druk maken om het feit dat je mogelijk, conform je
verzekeringsvoorwaarden, te lang in het buitenland verblijft.
En je verzekeringsmaatschappij kan die kaart(gegevens) eventueel ook
nog naar je vakantie-adres faxen; vindt zo'n diender al heel aardig,
scheelt hem wat opzoekwerk in de online database.
--
Bye,
Willem-Jan Markerink

http://www.camperverzekerd.nl/groene-kaart-verplicht/

Dat het handig is tegenover overijverige dienders staat daar helemaal los
van; dat is smeergeld soms ook, en toch is ook dat geen verplichting.

Overigens alsnog dank voor je koppigheid, want ik vond bij het zoeken naar de
historische uitleg ook deze aardige optie, een WA-verzekering voor rollende
import, 15 dagen lang, eventueel louter op chassisnummer (dit is enkel de
verzekering; er bestaat ook een complete variant, met (buitenlands) kenteken,
zoals die door een bedrijf in Winterswijk wordt geboden):

http://www.autoverzekering-online.nl/overons/groene-kaart/
Dit is voor de caravan met een eigen kenteken.
Voor de rest heb ik alles prima geregeld, misschien voor andere wel
handig om te weten dat wanneer
je caravan langer dan zes maanden in het buitenland is, deze niet meer
verzekerd is.
gr. Anton
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<***@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2012-02-17 00:08:51 UTC

http://www.diks.nl/groenekaartverzekering

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Johannes
2012-02-17 02:48:14 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
[...]
Je kent zijn verzekeringsvoorwaarden niet. Maar de
WA-motorrijtuigenverzekering, zoals die officieel heet, geldt verplicht
minimaal binnen de hele EU, zonder beperkingen. Wellicht ben je in
verwarring met een reisverzekering. Van maart tot november wegblijven, en
dat elk jaar, is nauwelijks meer vakantie te noemen, maar eerder emigratie,
zeker als dat jaarlijks is. Mogelijk zul je je in Spanje als inwoner in
moeten laten schrijven (idem je auto, die je belastingvrij mee kunt nemen
als verhuisgoed). Spanje is dan waarschijnlijk je hoofdverblijf. In
Nederland word je dan uitgeschreven.

Maar wat de groene kaart betreft: dat document is er binnen de EU alleen
maar voor het gemak, om snel aan te kunnen tonen dat men verzekerd is (al is
een groene kaart ook geen 100% bewijs daarvoor!), bijvoorbeeld bij schade.
Men mag zijn verzekering ook op andere wijze aantonen. Desnoods neem je de
hele polis mee, een telefoonnummer en adres van de verzekeraar en de
premiebetalingsbewijzen.

Zelf heb ik één keer meegemaakt dat men mij om de groene kaart vroeg. Dat
was in 2009 bij een grenspassage van Kroatië naar Bosnië-Hercegowina. Dat is
géén EU. Wellicht was dat om te controleren of de juiste landencode op de
groene kaart stond (voor Bosnië-Hercegowina is dat BIH. Voor Kroatië HR).
Voor wie naar Spanje gaat en daarbij ook in Andorra komt (landencode AND):
dat is ook geen EU. Belangrijk i.v.m. de importbepalingen, vooral van in
Andorra gekochte accijnsgoederen.

Als je elk jaar acht maanden lang in Spanje zit, zul je daar ook wel een
postadres hebben en je post uit Nederland door laten sturen naar Spanje. Dan
moet het toch geen probleem zijn je groene kaart in Spanje te ontvangen?
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Anton
2012-02-17 08:08:28 UTC
Post by Johannes
[...]
Bedankt voor je link W maar zoals ik al eerder aangaf, lees eerst alles
even, ook het onderste gedeelte van wat er in je link staat.
Voor de goede orde ik ga, niet voor mensen die op het verkeerde been gezet
zijn, achter elkaar acht maanden naar Spanje.
Maar omdat ik op het moment dat mijn nieuwe verzekeringspapieren
binnenkomen
( 1 mei ) er nooit ben, vraag ik altijd de papieren tot ongeveer de
uiterste datum van verblijf ( 1
november )
Maar goed, heb toch door de reacties een aantal ideeën opgedaan, waarvoor
iedereen
dank.

Anton
Johannes
2012-02-17 09:59:21 UTC
Post by Anton
Post by Johannes
[...]
Gewoonlijk stuurt een verzekeraar de nieuwe groene kaart pas als het tijd
wordt voor de jaarlijkse verlenging van de polis, dus in de laatste maand
voordat het lopende verzekeringsjaar afloopt. Anders zou een verzerkeraar
evengoed meteen een "eeuwigdurende" groene kaart af kunnen geven.
In november al de groene kaart vragen voor een verzekeringsjaar dat pas in
mei daarna ingaat, daar is geen enkele verzekeraar op ingesteld.

Maar als je niet acht maanden aan één stuk naar Spanje gaat, kom je in de
tussentijd nog vaak genoeg terug naar Nederland. Eventueel laat je gedurende
enige tijd je post doorsturen naar je vakantieadres. Dat wordt natuurlijk
wel steeds lastiger met al die nieuwe en verschillende postbedrijven die er
tegenwoordig zijn. Je kunt ook degene die tijdens jouw afwezigheid de
brievenbus ledigt, de verzekeringspost eruit laten vissen en die naar Spanje
laten doorsturen. Houd af en toe contact met het thuisfront.

Ik neem aan dat je tijdens langdurige afwezigheid ook andere belangrijke
zaken zult te regelen (belastingaangifte, rekeningen, zorgverzekering,
enz.).

Het bij je hebben van de groene kaart is in de EU niet verplicht. Wel handig
ingeval van schade of een verkeerscontrole. Neem desnoods de oude groene
kaart mee voor de verzekeringsgegevens en een fotokopie van de polis en de
premiebetalingsbewijzen.

Voor iedereen: mocht je een groene kaart hebben, controleer ook meteen of de
aangegeven landencodes overeenkomen met het dekkingsgebied van de polis.
Voor wat betreft de EU zal het meestal wel in orde zijn, maar verzekeraars
zijn vaak slordig bij het vermelden van Oost-Europese landencodes en soms
gebruikt men zelfs verouderde formulieren waarop landencodes staan die al
lang verouderd zijn en nieuwe landencodes ontbreken. Vooral m.b.t. voormalig
Joegoslavië. Dat kán in zulke landen problemen opleveren als de landencodes
niet kloppen. Verlang dan van je verzekeraar een correcte groene kaart.
Ook van belang: in landen die op de groene kaart niet doorgehaald zijn, maar
die volgens de polis niet verzekerd zijn, geldt de verzekering niet! De
polis gaat voor. Ondanks de abusievelijke ruimere vermelding op de groene
kaart. Zo verzuimt men nogal eens op de groene kaart Iran door te halen,
ofschoon vrijwel geen Nederlandse autoverzekering daar dekking biedt. Of
verzuimt men op de groene kaart buiten-Europese landen zoals Marokko en
Tunesië door te halen bij verzekeringen die daar geen dekking bieden (veel
verzekeringen bieden daar overigens wél dekking; de polis geeft
uitsluitsel).

Sommige landen verlangen voor de aanhangwagen met een eigen kenteken ook een
eigen groene kaart. Bij Nederlandse verzekeringen zijn aanhangwagens altijd
meeverzekerd. Op verzoek geeft een verzekeraar voor het kenteken van de
aanhanger een extra groene kaart af.
Johannes
2012-02-17 11:54:01 UTC
Post by Johannes
Post by Anton
Post by Johannes
[...]
Nog een manier om aan te tonen dat de auto verzekerd is (de caravan is
automatisch meeverzekerd bij Nederlandse polissen), is de website van de
RDW. Voer daar het kenteken in en je kunt online aflezen of dat kenteken
verzekerd is. Dat kan wereldwijd. Even uitprinten (of het beeldscherm
fotograferen) en je bent klaar om in Spanje of onderweg daarnaartoe aan te
tonen dat je op die datum verzekerd was/bent.
Alle motorrijtuigenverzekeringen binnen de EU moeten verplicht minimaal de
hele EU als WA-dekkingsgebied hebben, dus men wéét dat als er een
Nederlandse motorrijtuigenverzekering is, die ook in Spanje geldt (en in
België, Luxemburg, Frankrijk).
FrankD.
2012-02-17 12:29:34 UTC
Post by Johannes
[...]
Dat is natuurlijk absoluut geen bewijs want zo manipuleerbaar als
wat.
Tom
2012-02-17 12:52:57 UTC
Post by FrankD.
Post by Johannes
[...]
Hoezo manipuleerbaar? En is een groene kaart of een verzekeringspolis
dan niet na te maken?

Tom.
FrankD.
2012-02-17 14:52:57 UTC
Post by Tom
Post by FrankD.
Post by Johannes
[...]
Denk toch eens na! Een screenprint is met het grootste gemak door de
grootste nu na te maken.
Tom
2012-02-17 14:59:41 UTC
Post by FrankD.
Denk toch eens na! Een screenprint is met het grootste gemak door de
grootste nu na te maken.
Een groene kaart ook. Als namaken het onderscheidende criterium is, kun
je wel ophouden met argumenteren. Alles is na te maken.

Tom.
Willem-Jan Markerink
2012-02-17 18:46:55 UTC
Post by Tom
Post by FrankD.
Post by Johannes
[...]
Sterker nog, die wordt ook nu al vaak als PDF naar de verzekeringnemer
opgestuurd, uit te printen op eigen papier, wit of groen.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Johannes
2012-02-17 15:59:59 UTC
Post by FrankD.
Post by Johannes
[...]
Zelfs een registratie in het verzekeringsregister is nog geen absoluut
bewijs! De registratie of (nog-)niet-registratie kan fout zijn of enkele
dagen achterlopen met de werkelijkheid.
Maar een groene kaart of andere aanwijzing van een verzekering geeft wel een
acceptabel vermoeden waar de praktijk goed mee kan werken.
Groene kaarten worden vaak al afgegeven enkele dagen of weken vóórdat de
nieuwe verzekeringsperiode (vaak een jaar) ingaat. En zijn geen garantie dat
de verzekering op de voorziene verlengingsdatum nog steeds bestaat. Ook kan
een verzekering tussentijds eindigen. De groene kaart is er dan nog steeds,
maar de verzekering niet meer!
Bij nieuwe verzekeringen komt de groene kaart vaak pas nadat de verzekering
al is ingegaan. Zeker als de verzekering meteen al ingaat. Ook is er nog
geen groene kaart als er sprake is van een voorlopige dekking (bijvoorbeeld
bij een nog in behandeling zijnde verzekeringsaanvraag), maar dan is er al
wel dekking.
Michael
2012-02-17 18:03:38 UTC
Post by Johannes
Post by FrankD.
Post by Johannes
[...]
Absolute zekerheden bestaan er niet (meer). Maar iemand die een screenprint
als bewijs denkt te kunnen gebruiken is wel heel erg naïef of goedgelovig.
Willem-Jan Markerink
2012-02-17 18:56:49 UTC
Post by Anton
Post by Johannes
[...]
Als de kaart zelf niet meer verplicht is, dan volstaan ook andere
manieren/documenten om de categorische verzekering (meeverzekerd op
trekkend voertuig) aan te tonen, ipv dat achterlijke gedoe op kenteken,
elke volgende/andere caravan weer, en elk jaar weer.

En bij een aanrijding is er helemaal geen probleem, omdat er dan sowieso
contact moet komen met de verzekeringsmaatschappij, die dan precies
dezelfde verklaring per fax kan verzenden, desnoods aan de
verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij (indien geen politie
aanwezig/ingeroepen).

Me dunkt trouwens dat die verzekeringsmaatschappijen ook zelf niet om werk
verlegen zitten, want anders had er wel eens iemand bedacht om de dekking
('inclusief aanhangwagen', in meerdere talen) expliciet te vermelden op die
groene kaart.

Overigens, stel de NL-trekwagen valt uit, en je gaat verder met een
buitenlands leen/huurvoertuig, geldt die *losse* NL-dekking op de caravan
dan nog wel?....:))
(wellicht sowieso wel onder de reisverzekering/schade, maar dan niet WA)

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2012-03-16 00:28:33 UTC
Nou, sorry maar dat is onzin. Je bent verzekerd, of je bent niet
verzekerd. Die groene kaart is alleen een verzekeringsbewijs geen
verzekering.
Dat kan wel zijn, maar als OP bij een aanrijding in Spanje geen
verzekeringsbewijs kan tonen in de vorm van een groene kaart of de
verzekeringspolis zelf (die dan vertaald zou moeten worden, om maar een
dwarsstraat te noemen, in de taal van het land waar de aanrijding plaats
vindt), dan heeft hij een groot probleem en is hij volledig afhankelijk
van de coulance van de tegenpartij en van de evt. aanwezige politie. En
dat allemaal in een taal die hij waarschijnlijk niet machtig is. Wat hem
bijvoorbeeld zou kunnen overkomen is het verplicht bij voorschot
deponeren van de geschatte schade of inbeslagname van de caravan. Dat
wordt dan later wel weer rechtgebreid als de autoriteiten overtuigd zijn
van de verzekering, maar je kunt beter gelijk krijgen omdat je de juiste
papieren bij je hebt en je vakantie voortzetten, dan alleen maar gelijk
hebben en je vakantie in duigen zien vallen.
Tom.
Dit lijken op het eerste oog de juiste papieren, maar blijkt bij goed lezen
precies het tegenovergestelde:
(frappant is dat het in de context van die groene kaart en internationale
afspraken dus wettelijk wel mogelijk is om de dekking uit te breiden tot de
aanhanger, cq dat expliciet op de groene kaart te vermelden....het *niet*
(gedwongen) erkennen van zulcks door Spanje & Co is dan eigenlijk een zeer
ergelijk staaltje EU-falen)

http://www.cobx.org/en/index-module-orki-page-view-id-298-deploy-1.html
xxxxxxxxxxx
When the policyholder has a trailer or a caravan attached to his/her vehicle
the words "and trailer" or "and caravan" may be added in Section N°6 of the
Green Card (category of vehicle), if the compulsory motor third party
liability law of the visited country does not require a separate Green Card
to cover trailers and caravans.
xxxxxxxxxxxxxxx

(ik wilde weten of de NL-variant (letters 'AF') elders ook bestond)

Merk op dat de Britten zelf helemaal nix weten van lichte of zware
aanhangwagens, alles hobbelt daar a) op kenteken van de trekwagen, en b)
hoeft niet eens een identiteit anderszins te hebben (tenzij commercieel, maar
ook dan mag men er zelf een nummer in rammen, en dat voor alle benodigde
documenten hanteren).

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2012-03-16 01:43:17 UTC
[...]
Het onderstaande lijkt op het eerste oog de juiste papieren, maar blijkt